Tips från ADHD-aren, Del 1: Samla ihop all information, tekniska förutsättningar

Vi som lever med ADD, ADHD eller något annat neuropsykiatriskt funktionshinder kan ofta beskrivas som något (?) kaotiska av vår ”friska” omvärld.

När det gäller att hantera den mängd av information och papper som vi får till oss och som vi behöver att hantera på det ena eller andra sättet, blir kaoset troligen mest synligt även för oss själva.

Pappershöger till höger och vänster, räkningar, fakturor, minnesanteckningar, att-göra-listor, kvitton, garantibevis, skattedeklarationen, tidningar, tidskrifter, kataloger, viktiga papper, oviktiga papper, handlingar, dokument, intyg, utskrifter, brev, allt samlas och läggs på hög. — Inte utan ambitionen att beta av högen och inte heller utan ett übersmart system heller, åtminstone till en början.

Problemet uppstår inte förrän det där übersmarta systemet förändras av oss själva (vi är mästare på att se brister i även übersmarta system och vill få dem att bli hyperübersmarta istället) eller av praktiska omständigheter (jag behöver faktiskt någonstans att sitta, dude). – Resultatet blir detsamma: systemet kollapsar och de vackert organiserade högarna förblir varken vackra eller nämnvärt organiserade.

Ett stort jävla papperskaos helt enkelt.

Jag har testat otaliga system för att få ordning på högarna, från enkla anteckningar över avancerade mappstrukturer till Inkorg-systemen som brukar rekommenderas av anhängare till tidshanteringssystemen. Ambitionerna har alltid varit väldigt höga och resultaten mycket positiva — fram tills något litet kom som gjorde systemen inte helt optimala längre och därför ledde till att jag övergav systemet helt och hållet, istället för att acceptera att det funkar utmärkt i 99,99 procent av fallen.

– Knäppt? Welcome to my world.

Personligen har jag haft bäst erfarenhet med att skapa ett eget system som till stor del bygger på tekniska hjälpmedel. Jag tänkte först gå igenom upplägget för att senare förklara anledningarna…

1. En smart mobil (smartphone)

För mig har mobilen blivit en absolut ovärderlig del av livet. Den används inte endast för att hålla kontakt utan även som insamlingsverktyg för allehanda information, uppgifter etc.

Personligen använder jag för tillfälle telefoner med systemet Android (fler av mina android-inlägg). Dessa har inte endast enastående prestanda (jämfört med allt annat som finns på marknaden) utan de är även så flexibla att de i princip kan användas till allt som du annars skulle behöva en ”riktig” dator för. Den största fördelen dock: integrationen med s.k. ”molntjänster” är inte från denna värld. Med ”molntjänster” avser vi inom IT-världen sådana tjänster där data och informationen lagras på servrar ute i den vida webben. Det finns mängder med tekniska och ekonomiska aspekter som talar för användning av dylika molntjänster, men den praktiska fördelen för MIG är att jag kommer åt min information var jag än befinner mig och från vilken dator (eller telefon) jag än använder.

2. En dator (eller flera (eller många), för att vara helt ärlig)

I och med att jag arbetar med digitala medier är datorer för mig en absolut nödvändighet som arbetsredskap. Datorer har dock blivit en större del i mitt (och många andras) liv än så. Jag tittar på film och TV via datorn, läser tidningar och böcker på den, kommunicerar via den, tja, det mesta jag gör sker med hjälp av datorn, kanske med undantag för att koka kaffe och duscha.

Valet av dator är inte av avgörande betydelse, trots att jag själv uteslutande använder Mac och Linux (där jobbet inte kräver annat skräp). Det valet är förvisso välgrundat men anledningen har mer med praktiska och tekniska preferenser att göra än med mitt ADHD. Inget att skriva om här, med andra ord.

3. En LiveScribe-digitalpenna

Mitt senaste tekniska tillskott. LiveScribe-pennan är en kulspetspenna med det lilla stora extra: förutom att du kan skriva anteckningar och rita flöden och tankekartor med den, sparar den information om exakt när och i vilken följd du skrev/ritade. Det banbrytande dock: den spelar även in ljud under tiden du använder den.

När du har gjort anteckningar under ett möte, en föreläsning eller en presentation har du sedan möjlighet att spela upp exakt vad som sades exakt när du skrev den där punkten i anteckningarna (eller ritade den där streckgubben medan tankarna skenade iväg). För mig som både regelbundet deltar i möten men vars tankar kan skena iväg och håller föreläsningar där interaktionen med deltagarna blir viktigare än att komma ihåg exakt vad man så, tja, för mig har möjligheten med pennan redan efter endast någon månads användande blivit omöjligt att tänka bort.

Nog för idag dock. I nästa del av artikelserien kommer jag presentera mitt praktiska upplägg för att knyta ihop de här presenterade systemen till en enda informationshanteringsenhet.

.

Foto: Meddy Garnet

You are reading Mitt ADHD-system Read more from this series of articles.

Facebook Comments

4 tankar på “Tips från ADHD-aren, Del 1: Samla ihop all information, tekniska förutsättningar

    • Det blev en ECHO (senaste modellen) med 8GB.
      Helt klart att rekommendera. Tänkte visa upp lite i ett av de närmaste blogginläggen hur jag rent praktiskt använder den 🙂

Lämna en kommentar