SKL om sociala medier

Idag är det dags för SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) att presentera sina riktlinjer om användning av sociala medier i offentlig verksamhet. DN har en kort blänkare om det.

Jag sitter och tittar på livesändningen på bambuser och går igenom den lilla informationen som än så länge har släppts. Det roliga är att SKL verkar komma fram till ungefär samma slutsatser som även vi kommit fram till i Katrineholm (en preview av den policyn hittar du här).

Det som SKL framhäver är:

  • Alla ska kunna få reda på vilka sociala medier som kommunen är aktiv på (finns med i vår policy)
  • Det är viktigt att skilja mellan privat och professionell användning (finns med i vår policy)
  • Informationen utgör (delvis) offentliga handlingar (finns också med i vår policy).

Efter att ha fått tillgång till riktlinjerna i skriftform kommer jag säkerligen återkomma och diskutera eventuella skillnader mellan SKL:s riktlinjer och Katrineholms kommuns policy som jag inte var helt odelaktig i att ta fram.

Riktlinjerna innehåller bland annat ett omtalat flödesschema om hantering av inkommande svar som redovisas nedan. En större variant finns för nedladdning som pdf:

[download id=”3″]

Facebook Comments

4 tankar på “SKL om sociala medier

  1. Rent logiskt skulle alla information och kommunikation som passerar en offentlig förvaltning kunna vara offentlig handling.

    Betyder det att varje tweet kommer behöva lagras? Varje uppdatering av status på facebook osv…
    .-= Mikael´s last blog ..Social Computing, är det nästa steg? =-.

    • Tack för frågan!

      Jag har uppdaterat inlägget ovan med ett flödesschema som jag har tagit fram för policyn i Katrineholm och som handlar om hantering av inkomna kommentarer, synpunkter mm.

      När det gäller utgående meddelanden, så är tolkningen väl lite olika, beroende på vilken jurist du frågar. Om jag förstår SKL rätt, anser de att allt utgående utgör offentliga handlingar och bör lagras.

Lämna en kommentar