Du är Katrineholm

Somliga kan ha hört mig prata om lite för lite sömn de senaste dagarna. Anledningen var att TV-programmet Körslaget har kommit och Katrineholm finns representerad med en egen kör. Penseo och jag har fått i uppdrag att samordna kampanjerna på den sociala webben – ett extremt roligt men även tidskrävande jobb. Vid sidan av alla … Läs mer

OMFK (Oh my fucking Katrineholms-kuriren)

Katrineholms kuriren, den lokala tidningen, där journalistiska ambitioner dessvärre är ofta något svåra att hitta, ens i bästa välmenande, har skrivet ett mail till Mattias Jansson, kommunchefen i Katrineholm. I och med att både jag personligen och mitt företag penseo apostroferas, tänkte jag dels återge mailet här i dess helhet och även besvara (delar av) … Läs mer

Uppdaterad flödesschema: Hantering av meddelanden inom Sociala Medier

Ett av inläggen på den här bloggen som har fått en del uppmärksamhet handlade om policyfrågor kring sociala medier. I det inlägget delade jag (bland annat) med av ett flödesschema som jag framtagit för Katrineholms kommuns användning av sociala medier. Efter några månader, några hundra nedladdningar samt nya riktlinjer, direktiv och rekommendationer från olika håll … Läs mer

The technical face of Facebook (eller: Ansiktsbokens tekniska ansikte)

Facebook behöver nog ingen förklaring. För alla som någonsin kommit i kontakt med mig (antingen privat eller genom yrket) behöver antagligen inte heller någon förklaring att jag är en stor fan av Facebook. Om ”Fan” nu är rätt ord: i samma utsträckning skulle jag snarast påstå att jag är en fan av kommunikation i stort, … Läs mer

Sociala medier i den offentliga sektorn — Artikel i SSWC-boken

Sociala medier i den offentliga sektorn ”Sociala medier” är kanske 2010-talets mest uttjatade buzz-ord. Vart man än går hör man ”sociala medier”, ”Facebook” och ”Twitter” — och äntligen även i den offentliga sektorn: fler och fler myndigheter, landsting och kommuner upptäcker värdet med direkt kommunikation och ger sig in i leken. Inte sällan dock utan … Läs mer

Undersökningsundersökning

Jag kan inte låta bli att redan nu glädjas över responsen som vår undersökning av kommuners användning av sociala medier har fått. Efter endast ett dygn har inte mindre än 28,3 procent av Sveriges kommuner redan valt att besvara enkäten, något som jag (med viss försiktighet) tolkar som att det finns ett stort intresse för … Läs mer

Undersökning Sociala Medier i Kommuner 2010

Nu har mailen till Sveriges alla kommuner med inbjudan om att delta i undersökningen ”Sociala Medier i Kommuner 2010” gått iväg, lagom till att flertalet informationsansvariga / informationschefer kommer tillbaks från semestern. Syftet med undersökningen är dels att ta reda på den faktiska användningen av olika former av sociala medier inom den offentliga förvaltningen (vilka … Läs mer

Sociala medier — ett konkret men annorlunda exempel

Social Media Club har en enkel men slående slogan: ”If you get it, share it”. — Bryt. Cut. Snabb övergång. — Ett av huvudargumenten varför offentliga organisationer bör använda sig av sociala medier är att öka tillgängligheten. Jag tänkte beskriva hur jag rent praktiskt försöka tillämpa bägge grundstolparna i ett projekt inom Katrineholm 3.0 Under … Läs mer

Nu bygger vi Katrineholm. Gemensamt [Utkast]

Snälla hjälp mig. En text till ett nytt projekt behöver tas fram. Granskningen bör (i samma anda som själva projektet) crowdsourcas. Tanken är att även icke-nördar ska kunna förstå vad det hela handlar om. Tyck till, pleeeease!!! Nu bygger vi Katrineholm. Gemensamt. Katrineholms kommun har under de senaste månaderna aktivt satsat på nya medier för … Läs mer