Återuppståndelsen – eller: jag tänker högt

Det är drygt ett år sedan att jag upplevde mig själv som en aktiv bloggare. Drygt ett år sedan att jag på allvar och i min tidigare intensitet ägnade mig åt den sociala webben överhuvudtaget, med undantag för sporadisk, ren privat användning. Först ett uppdrag som av strategiska skäl krävde att jag som person höll … Läs mer

Social Media Club Sörmland-Katrineholm?

Social Media Club (SMC) är världens största organisation för oss intresserade av och engagerade i sociala medier, för närvarande etablerad i över 300 chapters i 49 länder, fördelade över sex kontinenter (med seriösa försök att etablera sig även i Antarktis). Social Media Club har totalt över 120 000 medlemmar, som på ett eller annat sätt … Läs mer

Privat, personligt, professionellt och politiskt obekväm?

I efterskalven av terrordåden i Norge förs många diskussioner — och samtalen börjar rikta sig in på mer grundläggande politiska och demokratiska frågor. Som jag diskuterade igår, finns det krafter som ser lösningen i att begränsa (den anonyma) yttrandefriheten. Några andra händelser belyser något som är närbesläktad men ändock väldigt olika. Något som jag anser … Läs mer

Sociala medier – när vi alla är autister?

Jag skriver ofta om sociala medier, kanske inte särskilt anmärkningsvärt, i och med att jag är en av alla skumma ”experter” som mer än gärna anlitas för såväl strategiskt arbete som workshops och föreläsningar. Samtidigt skriver jag en del om neuropsykiatriska funktionshinder. Inte heller särskilt anmärkningsvärt, i och med att jag personligen är berörd, tack … Läs mer

Sociala medier i den offentliga sektorn — Artikel i SSWC-boken

Sociala medier i den offentliga sektorn ”Sociala medier” är kanske 2010-talets mest uttjatade buzz-ord. Vart man än går hör man ”sociala medier”, ”Facebook” och ”Twitter” — och äntligen även i den offentliga sektorn: fler och fler myndigheter, landsting och kommuner upptäcker värdet med direkt kommunikation och ger sig in i leken. Inte sällan dock utan … Läs mer

Sociala medias genomslag i företagsvärlden?

Många av oss som dagligen använder eller arbetar med verktygen som numera (något överklyschad) kallas för ”Sociala Medier”  har under lång tid pekat på den stora påverkanspotentialen som dessa kommunikationsormer har, inte endast för traditionell media, men även för alla vårt sätt att både uppfatta och forma världen. I Sverige har bl.a. genomslaget av Twitter … Läs mer