Återuppståndelsen – eller: jag tänker högt

Det är drygt ett år sedan att jag upplevde mig själv som en aktiv bloggare. Drygt ett år sedan att jag på allvar och i min tidigare intensitet ägnade mig åt den sociala webben överhuvudtaget, med undantag för sporadisk, ren privat användning. Först ett uppdrag som av strategiska skäl krävde att jag som person höll … Läs mer

Hjälp mig att tänka Facebook…

De senaste åren har jag jobbat med och inom Katrineholms kommun och dess användning av sociala medier. Ett väldigt roligt uppdrag, som på senare tid och tack vara även många, många andras insats har lett till Social Media Awards 2011. Såhär långt inga problem. Inom kommunen använder vi ett antal Facebook-sidor med tillhörande applikationer för … Läs mer

För mycket service. Finns det?

Det finns ännu inte mycket material som på ett verkligen vetenskapligt sätt belyser de förändringar som sociala media innebär för oss människor på ett psykologiskt och/eller neurologiskt plan. Men att vi påverkas av ett aktivt deltagande i sociala medier verkar i princip alla forskare vara överens om. Föga förvånande egentligen: vi och våra hjärnor påverkas … Läs mer

Facebook-konton, Facebook-sidor och ansvar

Via Twitter, ni vet den där helt meningslösa historien där man umgås med låtsasvänner, fick jag en intressant fråga av Anna Widerberg, @Mirandasogon, privatbloggande (Usch och fy! 1) :-p ) på Med Mirandas ögon I och med att det är en fråga som kan intressera fler som arbetar med sociala medier inom det offentliga kommer … Läs mer

The technical face of Facebook (eller: Ansiktsbokens tekniska ansikte)

Facebook behöver nog ingen förklaring. För alla som någonsin kommit i kontakt med mig (antingen privat eller genom yrket) behöver antagligen inte heller någon förklaring att jag är en stor fan av Facebook. Om ”Fan” nu är rätt ord: i samma utsträckning skulle jag snarast påstå att jag är en fan av kommunikation i stort, … Läs mer

Facebook-applikationer och statistik

Facebook-applikationer är ett underbart sätt att engagera Facebook-användare, att få dessa att bli delaktiga i olika beslutsprocess (t.ex. genom att inhämta information och synpunkter) – och inte minst för varumärkesarbete. Vi hos Penseo sida har utvecklat ett större antal Facebook-applikationer och driver en särskild applikationsserver med enda uppgiften att tillhandahålla resurser för våra partners FB-app:ar. … Läs mer

Katrineholms kuriren möter sociala medier

Att läsa tidningars försök att tolka (och helst såga) sociala medier är något alldeles speciellt. I flertalet fall är det nästan omöjligt att låta bli att dra lite grann på smilbanden åt de tafatta försöken. Senaste smilbandsstimulerande försök kommer från Katrineholms kuriren, där Inger Fredriksson på ledarplats funderar kring Kommunchefens twittrande (hans Twitter-konto hittar du … Läs mer

Sociala medias genomslag i företagsvärlden?

Många av oss som dagligen använder eller arbetar med verktygen som numera (något överklyschad) kallas för ”Sociala Medier”  har under lång tid pekat på den stora påverkanspotentialen som dessa kommunikationsormer har, inte endast för traditionell media, men även för alla vårt sätt att både uppfatta och forma världen. I Sverige har bl.a. genomslaget av Twitter … Läs mer