Cykelsemester, dag 11: Hällekis – Kålland

Sista dagen av cykelsemestern vaknade vi på en helt fruktansvärd camping. Bilden ovan kanske kan hjälpa till att avskräcka… Efter en jobbig början av cykeldagen (ca 80 höjdmeter uppför en brant grusväg på Kinnekulle) gick det mest nedför och i snabb takt västerut. Efter en kort lunch i Filsbäck fortsatte vi in till Lidköping, där … Läs mer

Cykelsemester, dag 10: Mariestad – Hällekis

När dagens cykelfärd skulle påbörjas, fördröjdes den tyvärr lite av en arbetsmiljö på Ekuddens camping som inte är av denna värld: för att checka ut från campingen fick vi stå i kö i över 35 minuter. Jag upprepar: för att checka ut. I regel kan du på campingplatser bara lämna in nycklar och brickor och … Läs mer

Cykelsemester, dag 9: Töreboda – Mariestad

Dagens etapp på cykelsemestern gick från Töreboda till Mariestad – en väldigt kort etapp, åtminstone när det gäller fågelvägen. Eftersom vi föredrog att inte plågas på en hård trafikerad väg betalade vi cykelomvägsskatt men klockade ändå in på beskedliga 31,7 km, med endast 120 höjdmeter. I Töreboda vinkade vi hejdå till Sanna och stadens enorma … Läs mer

Cykelsemester, dag 6: Tiveden – Töreboda

Idag bar pedalerna (eller snarare cykelhjulen?) oss från Tiveden till Töreboda och därmed till Västra Götaland. Dagen började på sämsta tänkbara sätt: campingvärdarna hade låst köket och därmed hindrat min vackra fru från att få sitt morgonkaffe. Alla som känner min fru vet, vad det innebär. Alla som inte känner min fru: FN jobbar för … Läs mer

Cykelsemester, dag 5: Askersund – Tiveden

Vår femte dag av cykelsemestern tog oss genom ett ofantligt vackert landskap – som dock nästan var lika backigt som det var vackert, alldeles för backigt enligt mina medreseneräres tycke. Förutom Microselig, då. Tillbakalutad på sin lådcykel-tron kommenderar hon ”mera fart! Snabbare!!!” Jag hävdar å det bestämdaste att det måste vara moderns gener som gör … Läs mer

Cykelsemester, dag 4: Vilodag i Askersund

Resans tråkigaste blogginlägg börjar här. Med en planerad vilodag i Askersund som ägnades åt både mental, fysisk och utrustningsunderhåll. Efter frukosten en kort tur in till samhället för att fylla på våra förråd. Sport-jakt-fiske-frilufts-cykelbutiken som vi hittade, var en mycket trevlig ljusglimt från 60-talet, smockfullt med varor och med en mycket hjälpsam expedit som rotade … Läs mer

Cykelsemester, dag 2: Regna – Haddebo

Den andra dagen på cykelsemestern var den kortaste dagsetappen på hela resan som vi har planerat, på ynka 23,7 km (varvid några av backarna förklarar sambandet mellan ordet ”ynka” och Einsteins relativitetsteori. Vi cyklade genom en helt underbar natur i norra Östergötland, gjorde rast i Hjortkvarn, Sveriges demografiska mittpunkt (skillnaden mot den geografiska mittpunkten förklaras … Läs mer

Cykelsemester, dag 1: Katrineholm – Regna

Nu har cykelsemestern börjat. Första dagen bar cyklarna oss från vår nuvarande hemstad Katrineholm till Regna i Finspångs kommun. Med den turen har vi således redan lämnat Sörmland och kommit till Östergötland. Vi försökte undvika duggregnet som hade hemsökt Katrineholm men insåg vid elvatiden att vi nog får acceptera lite blöt hud den första semesterdagen. … Läs mer