Cykeltur Dag 11: Falköping – bortom Lidköping

Efter att de vandrarhemliga morgonbestyren (kaffe, duscha, kaffe, packa, kaffe, städa, kaffe) var avklarade, började dagen med en nedfärd från Falköping mot Varnhem. Bortsett från en lätt stigning vid östra sidan av Hornborgasjön gick det i princip uteslutande nedför och efter mindre än en timme hade jag avklarat dagens första tredje del. Eftersom det ganska … Läs mer

Cykeltur Dag 10: Vilodag i Falköping

Idag hände det precis som planerat väldigt lite. Nästan vad som är syftet med en vilodag. Jag tillbringade en hel dag i Falköping, där det egentligen inte fanns alltför mycket att se. Det enda nämnvärda är att jag gjorde min överlägsna intellekt (obs: ironi) all ära och promenerade sju kilometer fram och tillbaka till stadens … Läs mer

Cykeltur Dag 9: Sjötofta – Ulricehamn – Falköping

Föga överraskande vaknade jag på samma ställe som jag somnade på igår och lika föga överraskande var platsen och naturen lika vacker som då. Men av någon anledning ville inte cykelglädjen infinna sig riktigt. Jag hade avslutat med en krävande uppförsbacke igår och jag visste ju att jag var i Sjuhäradsbyggden, ett område som inte … Läs mer

Cykeltur Dag 6: Kalmar – Hovmantorp

Den här dagen på cykelsemestern är egentligen inte särskilt mycket att skriva hem om, åtminstone ur ”semestersynvinkel”: det duggregnade nästan hela dagen. Det duggade när jag vaknade, det duggade när jag packade ihop tältet, det duggade när jag började dagens etapp. Duggregnet gjorde att jag övergav min tidigare plan att turista lite i Kalmar och … Läs mer

Cykeltur Dag 5: Kristdala – Kalmar

Under natten till idag regnade det en del och jag väcktes jag av en av de mest uråldriga väckarklockorna: åskan. Turligt nog var det ett kort uppehåll i regneriet när jag vaknade och åskan skulle inte vara framme förrän om några minuter, efter molnen att döma. Snabbt som attans packade jag ihop sovsäck, liggunderlag och … Läs mer

Cykeltur Dag 3: Vikbolandet – Rimforsa

Dagens etapp var egentligen tänkt att vara ganska så lätt. Bortsett från några kullar i början och en ganska så gedigen stigning i slutet skulle det varit enormt lättcyklat. Etappen gick ju största delen från Vikbolandet via Söderköping till Linköping – och därmed över Öchötaschlätta – för att därefter försvinna lite kort i de brantare … Läs mer

Cykeltur Dag 2: Trosa – Vikbolandet

Andra dagen av årets cykelsemester började utanför ”Albins Kiosk” i Trosa, stämpelförättaren för Trosa-stämpeln i Sverigeledens cykelpass (den där stämpeln som jag tjatat så mycket om). Tyvärr hade dock ingen i butiken ens hört talat om Stämpelpasset – eller att det var just de som skulle ha någon stämpel. Men, kom en butiksanställd på, prata … Läs mer

Cykeltur Dag 1: Katrineholm – Trosa

Årets upplaga av cykelsemestern började som planerad. Efter en (för mina förhållanden) gedigen frukost packade jag de sista bitarna, vinkade och pussade av mina älsklingar och började trampa. Och trampa. Och trampa. 50.232 gånger, för att vara exakt (baserad på cykeldatorns räkning av pedalvarv under dagen). Målet var att cykla minst 100 kilometer under dagen … Läs mer

Cykelsemester 2015

Efter fjolårets succé med en cykelsemester för hela familjen (komplett med lådcykel och släp) blir det i år istället ett litet enpersonsäventyr. Den första ensamma långturen på över tio år. Cykeln är servad, allt är packat och klart och de närmaste tio dagarna kommer jag göra den södra hälften av Sverige osäker. Rutten är planerad … Läs mer

Dags att pensionera bilen?

Att göra sig av med bilen? — Det är ingen rolig tanke, på sätt och vis. Jag är nämligen en bilälskare. Inte den sortens bilälskare som tillbringar sin lediga tid i garaget och skruvar. Inte heller den sorten som tvättar, vaxar, polerar och med stolthet visar upp en blänkande skönhet. Alla som sett någon av bilarna som … Läs mer